نمایشگاه فرش "ASC "Azərxalça در مرکز فرهنگ آذربایجان برلین برگزار شد.

نمایشگاه فرش آذربایجان با همکاری سفارت آذربایجان در آلمان و "ASC "Azərxalça در مرکز فرهنگ آذربایجان در برلین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری "report.az" مورخ 16  شهریور 1402، نمایشگاه فرش آذربایجان با همکاری سفارت آذربایجان در آلمان و "ASC "Azərxalça در مرکز فرهنگ آذربایجان در برلین برگزار شد.

در مراسمی که به مناسبت افتتاحیه این نمایشگاه برگزار شد، نمایندگانی از نهادهای دولتی آلمان، سفرای کشورهای خارجی، نمایندگان رسانه‌ها، شخصیت‌های علمی و فرهنگی و همچنین اعضای جوامع آذربایجانی، ترک و سایر جوامع مقیم آلمان حضور داشتند.

نسیمی آقایف سفیر آذربایجان در آلمان در این افتتاحیه ضمن سخنرانی خود گفت:

  • هنر قالی بافی در آذربایجان سابقه ای کهن دارد. استادان قالیباف با موفقیت پیچیدگی های این هنر را به نسل جوان منتقل می کنند. دولت ما برای توسعه این هنر اهمیت زیادی قائل است.

امین ممداف، رئیس هیئت مدیره شرکت "ASC "Azərxalça هنرمند ارجمند در این مراسم سخنرانی کرد و درباره تاریخچه سازمانی که نمایندگی آن را بر عهده داشت صحبت کرد. امین ممداف هدف اصلی را به عنوان حفظ سنت قالی بافی و توسعه بیشتر این هنر تاکید کرد و افزود:

هنر کاربردی عامیانه آذربایجان و شاخه آن یعنی قالی بافی جایگاه ویژه ای در تاریخ فرهنگ ملی ملت ما دارد.

وی درباره فرش های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه و متعلق به آموزشگاه های قالی بافی قره باغ، قزاق، نخجوان و شیروان صحبت کرد.

رالف هورلمن، سفیر آلمان در آذربایجان نیز در این مراسم سخنرانی کرد. سفیر آلمان برداشت خود را از هنر قالی بافی در آذربایجان با شرکت کنندگان در این مراسم به اشتراک گذاشت.

در طول این نمایشگاه روند بافت یک فرش واقعی قره باغ برای مهمانان به نمایش گذاشته شد. به شرکت کنندگان فرصت داده شد تا بافته های خود را روی فرش اضافه کنند. گواهی ویژه به کلیه کسانی که در فرآیند بافت فرش قره باغ شرکت داشتند اهدا شد.

در چارچوب این رویداد، بین شرکت کنندگان توسط بنیاد حیدر علی اف کتاب ها و بروشورهایی در مورد هنر قالی بافی در آذربایجان به زبان آلمانی منتشر شده توزیع شد. فیلمی از هنر قالی بافی آذربایجان و همچنین قالی بافان معروف کشورمان پخش شد. درهای نمایشگاهی که در مرکز فرهنگی آذربایجان در برلین برگزار می شود تا پایان شهریورماه برای علاقه مندان به فرش اروپایی باز است. همچنین بازدیدکنندگان از نمایشگاه از هنر و مدارس قالی بافی آذربایجان مطلع خواهند شد.

منبع:

https://report.az/medeniyyet-siyaseti/berlindeki-azerbaycan-medeniyyet-merkezinde-azerxalca-asc-xalcalarinin-sergisi-kecirilir/

کد خبر 16984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =